15. Szeretek Nyugdíjasként egyetemista lenni!

„Jó érzéssel gondolok a vizsga előtti izgalmakra”

Milus Jenőné

Amikor tudomást szereztünk arról, hogy a Széchenyi István Egyetemen belül Nyugdíjasegyetem indul, eljátszottunk a gondolattal, milyen jó lenne tudományos előadássorozat hallgatója, nyugdíjasegyetemista lenni. Az első évfolyam előadásait a Kisalföld napilapban követtük nyomon, amelyeket nagyon érdekesnek tartottunk. A második évfolyamra szerettünk volna beiratkozni, azonban helyhiány miatt nem sikerült bejutni. A harmadik évfolyamtól kezdve minden előadást, előadót élvezettel hallgattunk, hallgatunk.

Az előadások során nagyon sok érdekes témát érintettünk. Hallhattunk Liszt Ferenc magyarságáról, környezettudatos életmódról, műgyűjtéssel kapcsolatos témáról, ezerszínű kultúráról, hallhattunk egészséggel kapcsolatos előadásokat. Történelemmel kapcsolatos témák voltak például: történelmi megbékélés a Duna-medencében, szent korona és a ménfői csata, 1945-1956 közötti győri politikai és közigazgatási vezetőréteg társadalmi összetétele és életútja, a „győri csuda”.

Hallhattunk Magyarország köz- és magánpénzügyek helyzetéről, éremművészetről, elektrodinamikáról, médiáról, a jövő közlekedéséről, mikroelektronikáról, nyelvtanulásról. Külön megemlítenénk a „Hagyományok szerepe a mai életben” című előadást. Saj nos már csak múlt időben beszélhetünk előadójáról, dr. Barsi Ernő tanár úrról. Sokat megtudhattunk szép városunkról, Győrről.

Mind-mind egy-egy érdekes előadás volt. Igaz, nem egészen az egyetemi előadásokhoz tartozik szorosan, nekem volt még egy nagy élményem, amiről a mai napig szívesen mesélek barátoknak, ismerősöknek és jó érzéssel gondolok vissza a vizsga előtti izgalmakra. A Széchenyi István Egyetem elektronikus tanulási rendszerében pénzügyi alapismeretek tantárgyból sikerült sikeres vizsgát tenni. Hat héten keresztül interneten kaptam a megtanulandó anyagot dr. Kovács Miklóstól, a tárgy tutorától.

A való életben sokat hallunk az EBKM rövidítésről, a banki kamatszámításokról, reálkamatról, megújuló betétről, jelzáloghitelről, lombardhitelről, THM-ről, folyószámlahitelről, hitelkártyáról, bankkártyáról – amit a mindennapi életben már szinte mindenki használ – és nem mindig tudjuk mi minek a rövidítése, mire használjuk, mit tartalmaznak. Megtanulhattuk a deviza és a valuta fogalmát, a jegybanki intervenció jelentését, árfolyam rendszerekről „hallhattunk”. Sok hasznos ismeretet tartalmazott a tananyag.

Az elektronikus tanulás végén internetes vizsgát tehettünk. Számomra izgalmas élmény volt a megbeszélt időpontban interneten várni a kérdéseket és körülbelül három percen belül interneten elküldeni  a megfelelő választ, vagy éppen kiszámítani a feladott példát. Ha nem kapcsolódom be ebbe a fajta tanulási formába, egy nagy élménnyel és tudással szegényebb lennék.

Köszönettel tartozunk annak, aki kitalálta, megszervezte, és időt szakított arra – dr. Kovács Miklós tanár úr – hogy velünk nyugdíjasokkal ilyen módon megismertessen egy tanulási és vizsgamódszert.

Az előadások sokszínűsége mellett nagyon jó érzés találkozni a Nyugdíjasegyetemen olyan barátokkal, osztálytársakkal, munkatársakkal, akiket rég nem láttunk. Nekünk ebben is van részünk. Olyan általános iskolai osztálytárssal sikerült találkozni, akivel 15 éve nem láttuk egymást. Itt sikerült jókat beszélgetni. Olyan volt munkatársakkal ülünk most már egymás mellett, akivel húsz éve nem találkoztunk. Korábban megyünk az előadásokra, hogy előtte még legyen idő egy kis eszmecserére. Elhatároztuk, hogy az egyetemi előadások befejezése után is összejövünk majd egy-egy kerti partira.

A mai napig kíváncsian várjuk a hétfői előadásokat, szombatonként a Kisalföld napilapban megfejtendő feladatokat, a régi és új barátokkal való találkozásokat. Nekünk férjemmel az eddig leírtak jelentik a téma címét: „Szeretek nyugdíjasként egyetemista lenni!”